همدان میزبان طرحهای ملی «شهر دوستدار سالمند» و «سلام» شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور، از اجرای طرحهای ملی شهر دوستدار سالمند و سلامت اجتماعی محلهمحور «سلام» در استان همدان خبر داد و بر توانمندسازی سالمندان و ارتقای کیفیت زندگی آنان تأکید کرد.
به گزارش دید روز، نشست شورای ساماندهی سالمندان استان همدان با ریاست استاندار و حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، حمیدرضا حاجیبابایی نائب رئیس مجلس، عباس صوفی نماینده مردم همدان و فامنین و مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد.
سید جواد حسینی با اشاره به روند سریع سالمندی در کشور گفت: ایران یکی از پنج کشور دنیا است که سریعترین رشد سالمندی را تجربه میکند و برنامهریزی برای توانمندسازی سالمندان ضروری است.
وی افزود: اقدامات عملی سازمان بهزیستی در همدان شامل ایجاد میز خدمت و پیشخوان سالمندی، استانداردسازی ۷۰۰ مرکز سالمندی، تأسیس دهکدههای سالمندی با حمایت بخش خصوصی و تربیت سه هزار مشاور روانشناس است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به اجرای طرح ملی «سلام» اشاره کرد و توضیح داد: این طرح با محوریت مدارس اجرا میشود و تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت مدارس در ساعات غیرآموزشی امضا شده است. یکی از این مدارس امروز در همدان افتتاح شد.
حسینی درباره فرصتهای اشتغال سالمندان گفت: فعالیتهای نرم خانگی سریعترین و ارزانترین فرصتهای اشتغال هستند و بازده اقتصادی بالایی دارند. ایجاد میز خدمت و پیشخوان سالمندی نیز امکان ارائه خدمات متمرکز و سریع به سالمندان را فراهم میکند.
وی در مورد دهکدههای سالمندی توضیح داد: این پروژه کلیدی در صورت آمادهسازی زمین و مشارکت بخش خصوصی، با تأمین تجهیزات و یارانه ماهانه تا ۱۳ میلیون تومان برای هر سالمند اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی اقدامات گستردهای در استان همدان را تشریح کرد. از جمله این اقدامات میتوان به آموزش ۳۱۰۰ دانشآموز و دانشجو، مهارتآموزی ۳۰ هزار نفر و ایجاد ۱۷۰۰ فرصت شغلی اشاره کرد.
وی همچنین از اجرای پنلهای خورشیدی برای ۱۲۰۰ معلول بستری، تأمین مسکن برای ۲۰۰ نفر و ارائه جهیزیه برای ۵۰ درصد ازدواجهای جامعه هدف خبر داد.
علاوه بر این، غربالگری بینایی و شنوایی برای ۱۱۰۰ نفر و راهاندازی ۷ مرکز جدید حرفهآموزی، توانبخشی و سالمندی نیز در دستور کار قرار دارد.
حسینی تأکید کرد: بهزیستی باید از رویکرد اعانهپردازی به سمت فرصتآفرینی و توانمندسازی حرکت کند. آموزش، مهارت، اشتغال، ازدواج و مسکن پنج محور اصلی این تحول هستند.
وی در پایان با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی، نهادهای مردمی و خیرین گفت: اگر مدارس به کانون تحولات اجتماعی و فرهنگی محلهها تبدیل شوند، میتوان هویت، انسجام، نشاط، عدالت و سلامت را با کمترین هزینه در جامعه محقق کرد.




